Friday, September 21, 2012

Perkongsian Ilmu - Royal icing

Assalamualaikum semua,

Inila kegilaan saya sekarang iaitu dekorasi menggunakan ROYAL ICING. Apa itu ROYAL ICING? Nanti saya akan terangkan. Sebagai permulaan saya ingin tunjukkan kepada anda hasil dekorasi pemanis mulut menggunakan ROYAL ICING.










Ape itu ROYAL ICING

ROYAL ICING adalah sejenis icing putih tanpa butter atau marjerin. hanya menggunakan telur, icing sugar, lemon atau vanila ekstrak. Ada banyak resepi di dalam internet mahupun di dalam buku. Kebanyakn pembuat adunan ini menggunakan Meringue Powder. ia adalah serbuk telur. bahan ini tiada PENGESAHAN HALAL JAKIM. bila sudah diadunkan ia perlu di simpan di dalam bekas kedap udara atau ditutup dengan plastik. PASTIKAN ia tidak dibiarkan terbuka kerana ia akan mengeras. Ada banyak pantang larang dalam mengendalikan adunan ini.

Saya bercadang untuk membuatnya. Semoga saya berjaya.... gerun nie.... sebb xp kelas.... hehe





No comments:

Post a Comment